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International Courses - Lectures in different languages

Modules of the study course Bachelor of Arts (B.A.) in International Management in english language

Strategic Management

Particularly in the age of globalisation and transnational competition, companies have to secure their growth and viability through strategic planning. In this module, you learn to identify the right market segments within the context of internationalisation, to develop and assess marketing strategies and to develop and implement sustainable management concepts. You are also able to use strategic controlling systems within the framework of strategic management.

Key facts at a glance:

  • Contact hours: 80 teaching units (45 minutes each)
  • ECTS: 11
  • Duration: 1 semester
  • Assessed work: written examination, assignment (8-10 pages)
  • Cost: € 800.00 
  • Study centres: Contact your study centre to find out if this module is also offered at your study location.
  • Period:
  • If started in the summer semester, lectures are from March to August
  • If started in the winter semester, lectures are from September to February

Curriculum:

Strategisches Marketing

  • Marktorientierte Strategien im Überblick
  • Marketing research (field research)
  • Segmentierung und Positionierung
  • Produkt- und Servicestrategien (Produktinnovation, Differenzierungskonzepte)
  • Marken- und Kommunikationsstrategien
  • Abgrenzung: Operatives vs. strategisches Management
  • Strategien im Kontext von Unternehmensphilosophie und -zielen
  • Strategische Analyse- und Informationssysteme (PIMS und Erfolgsfaktorenforschung, SWOT, Wertkettenanalysen, 5-Forces-Modell, Monitoring, Frühwarnsysteme, Szenariotechnik)
  • Strategische Geschäftsfelder
  • Lebenszyklus-Modelle
  • Portfolio-Konzepte

Internationalisierungsstrategien

  • Instrumente der internationalen Marktforschung
  • Kriterien zur Marktauswahl
  • Internationale Markteintrittsstrategien
  • Besondere Herausforderungen der internationalen Marktbearbeitung (z.B. International Key Account Mgt.)
  • Ausgewählte Strategische Controlling Systeme (Balanced Scorecard)
  • Wettbewerbsstrategien
  • Kooperationsstrategien
  • Organisationsmodelle der international tätigen Unternehmung
  • Change-Management